پایگاه خبری صدای نفتی ،مطالبه گری یعنی بیان و گوشزد کردن کم کاریها، دورزدن های غیرقانونی، بی قانونی ها، عدم کارکردها و… به کسانی که درقبال مردم مسئولیت دارند. وقتی از مطالبهگر یا رسانه مطالبهگر سخن به میان میآید، معمولا یکی از چالشهای اصلی این است که نوعی ابهام و مرزبندی کدر و نامشخص بین […]
پایگاه خبری صدای نفتی ،مطالبه گری یعنی بیان و گوشزد کردن کم کاریها، دورزدن های غیرقانونی، بی قانونی ها، عدم کارکردها و… به کسانی که درقبال مردم مسئولیت دارند.
وقتی از مطالبهگر یا رسانه مطالبهگر سخن به میان میآید، معمولا یکی از چالشهای اصلی این است که نوعی ابهام و مرزبندی کدر و نامشخص بین مطالبهگری با مفاهیمی مانند تخریب، سیاه نمایی، غوغاسالاری و تشویش اذهان عمومی و مفاهیمی از این دست وجود دارد و اصولا یکی از موانع نهادینهشدن فرهنگ مطالبهگری همین ابهام در تعریف درست چارچوب ها و عناصر ذاتی مطالبه گری است.
رسانه ها فرصت بسیار خوبی برای بیان و انتقال صحیح و بموقع مطالبات هستند و احزاب، جمعیت ها، گروه ها و نهادهای مدنی نیز به نوبه خود کمک بسیار موثری برای ابراز مطالبات در جامعه بشمار می روند.
مطالبه گری در جامعه به رغم اهمیت بسیار زیاد آن در تعالی و پیشرفت و آبادانی همچنان مغفول مانده و خلاء وجودی آن احساس می شود.
باید تمامی صداها و مطالبات در چارچوب قانون شنیده شود؛ سیاست های سلبی جواب نمی دهد.
باید باور کنیم که همه می توانیم با مطالبه گری روستا، شهر و کشور خودمان را بسازیم و از نگاه تقدیر گرایی فاصله بگیریم.
باید بخشی از نظارت ها به مردم و جامعه محلی واگذار شود و می توان با استفاده از پیشرفت تکنولوژیک و شفافیت لازم، مردم را آگاه کرد چرا که برخی اوقات بعضی شهروندان از حقوق شهروندی خود اطلاع ندارند و از مطالبه گری بی اطلاع هستند.
جر ات و شجاعت از دیگر پیش نیازهای مطالبه گری است.
هیچ محکمه ای فرد مطالبه گر را به خاطر اعتراض به تخلف و طرح مطالبه منطقی، واقعی و قانونی و پیگیری آن محکوم نخواهد کرد، هرچند هنوز متاسفانه مدیران بی تدبیر ناکارآمد و بعضاً متخلفی هستند که مطالبه گری و انتقاد از عملکرد خود را معادل “سیاه نمایی و تخریب” تلقی کرده و ناکارآمدی خود را پشت این اتهامات واهی پنهان می کنند تا به هر طریق صدای مطالبه گران و منتقدان را خاموش نمایند.
به هر حال، باید این واقعیت را پذیرفت که مطالبه گران جهت نهادینه کردن فرهنگ مطالبه گری متحمل زحمات و خساراتی نیز می گردند اما همه باید بدانیم که محافظه کاری و سکوت جایز نیست.
تک تک افراد جامعه درکلان و در مقیاس کوچک تر در روستا باید مطالبه گری قانونی در تمامی امورات مختلف داشته باشند تا نتیجه این مطالبه گری به نفع جامعه و مردم رقم بخورد.
هرچند همانطور که گفته شد در مسیر مطالبه گری ممکن است کسانی(صاحبان مسئولیت) هم به هردلیلی کار خود را خوب انجام نداده اند یا کم کاری کرده اند و یا مرتکب تخلفی شده اند از این مطالبه گری ها ناراحت هم بشوند اما مهم آن است که نتیجه به نفع مردم تغییر کند و مطمئناً این پیگیریها موجب پیشرفت و آبادانی در آینده خواهد شد.
مطالبه گری زمانی نتیجه خواهد داد که به دور از هرگونه وابستگی باشد و اینکه تصورشود من فلان چیز را بگویم یا فلان چیز را بخواهم برای فلانی بد است اینتصوّر(ملاحظه کاری) یک باور غلط است چون فرد بدلیل بعضی ملاحظات یک حقّی را که عموم مردم در آن ذینفع هستند نمی تواند بیان کند.
سکوت در مقابل کم کاری ها، بی قانونی ها تخلف ها و… مساوی است با تایید و شریک شدن درعقب ماندگی هایی که فرد مسئول باعث و بانی اش است.
در نتیجه باید به گونه عمل شود که مطالبه گری درست در همه عرصهها حتی جریانات سیاسی در رأس امور قرار گیرد و همه مسئولین خود را موظف به شفاف سازی و پاسخگویی به مردم بدانند.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه متعلق به آوای مسجدسلیمان می باشد
طراحی و پشتیبانی: رایسام